RSS

CUVÂNT DE DESCHIDERE

23 Dec

Omul civilizat, logic şi conştient de personalitatea sa,  şi-a dezvoltat permanent conştiinţa de sine şi în cadrul acesteia, una din trăsăturile sale fundamentale, lupta pentru supravieţuire în timp şi spaţiu, lupta pentru posesie, pentru păstrarea şi dezvoltarea acesteia ca simbol al puterii.

De când există omenirea, au existat şi crâncene razboaie pentru putere, care au evidenţiat mari personalităţi militare, care au fost de multe ori excepţionali luptători individuali, adevarate figuri de legendă, dar cel mai important, au fost lideri politici şi strategi militari geniali, adevăraţi vizionari, oameni care şi-au depăşit condiţia dar şi timpurile în care au trăit, au prefigurat şi înfăptuit schimbări majore în evoluţia politică, administrativă, economică, culturală şi religioasă a lumii, devenind adevarate repere ale istoriei şi civilizaţiei universale.

Cu siguranţă, de-a lungul timpului,  au exista foarte mulţi conducători militari, care ar fi meritat un loc în lista de mai jos, dar cei vremelnic aleşi, reprezintă în viziunea şi în limita cunoştinţelor mele, figurile cele mai reprezentative, din întreg spaţiul politico-administrativ civilizat, cunoscut, dar şi un potenţial comparabil al valorii.

Mai întâi au fost titanii: Hercule şi Ahile, care au creat legenda. Apoi s-au născut nemuritorii, de la Alexandru la Napoleon, cei care au creat istoria. Mai apoi , au apărut istoricii, care au scris istoria, aşa cum le-a fost mai bine şi, în sfârşit am apărut noi, cititorii, care o înţelegem pe măsura interesului şi capacităţii noastre.

Un număr mai mare de astfel de eroi, ar face ca plaja valorică să fie mai puţin pretenţioasă, mai puţin critică şi mai puţin relevantă. Alfel spus, nu doresc să introduc în clasament, medaliile de argint şi bronz, ci numai pe cele de aur, pentru a păstra puritatea şi valoarea acestuia.  Ordinea în care încerc să-i fac cunoscuţi, nu reprezintă neapărat importanţa acestora,  ci mai mult o cronologie a personalităţii lor în timp.

Momentele importante din Istoria Universală sau Istoria Românilor, sunt cele pe care le-am considerat până în prezent reprezentative pentru ceva şi mai ales în comparaţie cu ceva, căpătând, în viziunea mea, o importanţă aparte.

În unele situaţii, nu am trecut sursa sau autorul. Nu am făcut-o intenţionat sau din tendinţe egoiste, ci pur şi simplu, strângând diverse materiale pentru studiu şi analiză, iniţial am omis şi ulterior mi-a fost greu să le reidentific. Eu doar am analizat şi compilat din perspectiva mea, aceste materiale, pe care într-o oarecare măsură, le-am completat cu puncte de vedere personale.

În prezent am senzatia, că există  o criza a culturii care se acutizează, de la zi la zi.. Respectul pentru clasici nu mai există. Nu ne mai interesează trecutul, numai prezentul, iar asta ne taie rădăcinile. O lume fără rădăcini este o lume fără morală. Sunt nume care nu se mai pronunță, opere care nu se mai citesc, lucrări muzicale care nu se mai cântă. Exista un fel de indiferență față de trecut. Lumea a început să uite să vorbească, pentru că nu mai știe să citească.

Astăzi am intrat în zona computerului, cu toate minunatele lui avantaje, dar am pierdut plăcerea de a citi. Umanismul culturii se sprijină pe lectură, nu pe imagini trecătoare. Lectura îți lasă popasurile necesare pentru analiză, reflecție, pentru meditație. Pierderea obișnuintei lecturii este pericolul cel mai mare care ne amenință, pentru că slăbește intelectul, puterea de gândire și te face să uiți limba, să uiți să vorbești, să poți susține o conversație, un dialog coerent.

Acestea sunt doar o parte din argumentele care m-au făcut să realizez acest documentar, în speranța sinceră , că pot ajuta generația mai tânără, atât cât este posibil, să revină, sau măcar să încerce să revină, spre adevăratele valori, care ne dau valoare fiecăruia dintre noi.

Documentarul  realizat, nu  are pretenţia  de a exprima în totalitate adevărul faptelor petrecute, dar  poate constitui  un  bagaj  minimal  de  cultură generală,  parte literatură şi legendă, parte adevăr istoric incontestabil. Fără alte considerente, trec la prezentarea evenimentelor şi personalităţilor în speranța că pot face viața mai frumoasă, celor ce abordează acest modest blog.

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 23 Decembrie 2011 în ISTORIE, MARI CONDUCATORI

 

Lasă un răspuns

 
